Post

Jak zdobyć followersów na Instagramie?

Liczna obserwujących i poziom zaangażowania fanów (polubienia, komentarze) to dwa najważniejsze czynniki określające skuteczność komunikacji marketingowej w social media.  Zobacz, jak zdobyć followersów na Instagramie.

Instagram – lider komunikacji wizualnej

Instagram, którego potencjał już dawno dostrzegł nie tylko Mark Zuckerberg (obecnie Facebook jest właścicielem Instagrama) należy do jednego z najczęściej odwiedzanych serwisów społecznościowych. Serwis ma ponad miliard użytkowników na całym świecie. I choć z Facebooka korzysta więcej osób, niż z Instagrama, to więcej czasu użytkownicy spędzają właśnie w tym drugim serwisie. Największa grupa użytkowników to osoby młode 18-29 lat, które stanowią prawie 60% całej społeczności. Większość to przedstawicielki płci pięknej. Z serwisem współpracuje ponad 2 mln reklamodawców. Instagram jest liderem komunikacji wizualnej w Internecie. Istotą Instagrama są zdjęcia (krótki opis jest tylko dodatkiem), dziennie publikowanych jest ich ok. 100 mln. Serwis, co prawda kojarzony jest ze sferą glamour, aczkolwiek na jego łamach obecne są już firmy reprezentujące wszystkie sektory gospodarki. Instagram to ogromna baza potencjalnych klientów, dlatego żadna firma, która myśli poważnie o sukcesie biznesowym, nie może ignorować tego kanału. Zbudowanie dużej i zaangażowanej społeczności skupionej wokół marki to sine qua non skutecznej komunikacji marketingowej na Instagramie.

Instagram – jak działa algorytm?

Twórcy serwisu, podobnie jak wyszukiwarki Google, niechętnie dzielą się z opinią publiczną  szczegółowymi zasadami działania algorytmu. Czasem tylko publikują informacje dotyczące wybranych aspektów jego funkcjonowania. Wydaje się jednak, że tylko te, które są im na rękę, aby były powszechnie znane. I tak w 2018 roku inżynierowie Instagrama wyjawili, czym się kierować, aby zdobyć jak największą ilość followersów. Wskazali, że istota aplikacji opiera się na aktywności użytkownika. Algorytm promuje treści, które mogą nas potencjalnie zainteresować. I nie chodzi tutaj bynajmniej tylko o obserwowane profile, na rodzaj prezentowanych treści wpływ mają także wszystkie interakcje z postami osób nieobserwowanych, co oznacza, że feed każdego użytkownika jest unikalny.

Czynniki mające wpływ na rodzaj prezentowanych treści użytkownikom:

  • Zainteresowania – algorytm ocenia prawdopodobieństwo zainteresowania danym postem na podstawie wcześniejszej aktywności użytkownika w serwisie.
  • Aktualność – serwis stara się wyświetlać użytkownikom najbardziej popularne i jak najnowsze wiadomości.
  • Relacja – w pierwszej kolejności użytkownicy zobaczą treści od użytkowników, z którymi wchodzili wcześniej w interakcje (komentarze, polubienia, oznaczenia, udostępnienia, Stories).

Równie istotne dla wyświetlanych treści są takie czynniki, jak częstotliwość, czas oraz liczba obserwowanych. Instagram niezależnie od czasu, jaki upłynął od ostatniej wizyty, wyświetla inne treści. Czas, jak poświęcasz codziennie serwisowi ma także znaczenie. Na górze głównej strony zawsze widzisz to, co najbardziej interesujące lub popularne. Nawet jeśli nie zajrzysz do wszystkich postów, to i tak na górze zobaczysz, tylko te, które Instagram uznał za ważne. Duża liczba obserwowanych z kolei zmniejsza szanse na zobaczenie wszystkich postów, które mogłyby nas zainteresować.

Instagram – jak zdobyć followersów?

  1. BIO (opis profilu) – większość użytkowników odwiedzających nasz profil w pierwszej kolejności zagląda do opisu. Musi być on nie tylko zwięzły, ale na tyle zachęcający, aby użytkownik pozostał na nim dłużej i zechciał go dodać do obserwowanych. To także jedyne miejsce, gdzie można zaprezentować odnośnik do witryny firmowej.
  2. Publikuj oryginalne treści – codziennie w serwisie publikowane są miliony zdjęć i filmów, i choć przebić się w tym gąszczu jest niezwykle trudno, to nie znaczy, ze jest to misja niemożliwa. Prezentowane odbiorcom obrazy muszą być oryginalne zarówno pod względem formy, jak i treści. Tutaj bardziej niż formalna poprawność liczy się kreatywność.
  3. Bądź aktywny, kiedy aktywni są Twoi odbiorcy – czas publikacji wiadomości ma ogromne znaczenie dla jej widoczności, nowe treści wyświetlane są wyżej. To sprawia, że optymalną strategią w tym zakresie jest publikowanie postów w czasie, kiedy korzysta z aplikacjo nasza grupa docelowa. W tym zakresie nie musimy się jednak kierować wyłącznie intuicją, każdy użytkownik profilu oznaczonego, jako biznesowy ma wgląd do statystyk, zawierających informacje o tym, kto wchodzi w relacje z Twoimi postami i o jakiej porze doby jest aktywny.
  4. Nawiąż relacje z odbiorcami – zrób wszystko, aby obserwatorzy traktowali Twoją markę nie tylko jak zwykłego producenta, ale niemal członka rodziny, któremu można zaufać. Aby to osiągnąć, warto zmniejszyć dystans pomiędzy firmą a odbiorcami, stale zachęcać użytkowników do aktywności, prowokować do dyskusji w komentarzach, tworzyć akcje zachęcające do oznaczania (tagowania), czyli publikowania wiadomości z określonym #hashtagiem i dzielenia się treścią użytkowników (tzw. user generated content).
  5. Bądź blisko swojej społeczności – warto być aktywnym na profilach tematycznie związanych z profilem własnej działalności. Na przykład, będąc producentem aut, można komentować wiadomości na profilach motoryzacyjnych lub brać udział w dyskusjach dotyczących tematów aktualnie najbardziej rozgrzewających emocje fanów motoryzacji (np. dotyczących przyszłości alternatywnych źródeł napędu). Pamiętaj jednak, aby nie prowadzić działań reklamowych w tych miejscach. Dzięki aktywności firmy na innych profilach można nie tylko dotrzeć do grupy docelowej, ale także zwiększyć rozpoznawalność marki na Instagramie.
  6. Korzystaj z hashtagów – znaczniki są pewnego rodzaju emblematem social mediów, szczególnie Instagrama. Dzięki nim można dotrzeć do grupy docelowej Jednak, aby to się udało, zestaw hashatagów pod każdym postem powinien być przemyślany. Znaczniki powinny być ściśle związane z naszą firmą i jej działalnością lub przedmiotem konkretnej wiadomości. Aktualnie obowiązującym trendem jest umiarkowanie w oznaczaniu hashtagami wiadomości, zbyt duża ilość znaczników jest passe, nie służy budowaniu wizerunku marki.
  7. Pokaż się na Instagram Stories – relacje, które są dostępne tylko przez jakiś czas, stanowią skuteczne narzędzie do promowania konkretnych postów czy zwrócenia uwagi na jakiś szczególny aspekt działalności firmy. Relacja, czy to będzie film, czy statyczna prezentacja graficzna powinna być oznaczona hashtagiem z nazwą marki, dzięki której odbiorcy po kliknięciu będą bezpośrednio przekierowani do firmowego profilu. Instagram Stories oferują wiele możliwości przydatnych w kontekście budowania społeczności i nawiązania bliższych relacji: możliwość zadawania pytań odbiorcom, głosowania w krótkich ankietach czy możliwość wysyłania wiadomości bezpośrednio powiązanej z relacją. Warto także pamiętać, że relacje mogą być opatrzone dowolną treścią, także reklamową.
  8. Repostuje wiadomości – warto czasem zamieszczać na firmowym profilu wiadomości innych użytkowników, nie tylko fanów marki, ale także instytucji i organizacji branżowych. Ważne jednak, aby treść repostowanego posta była związana z naszą działalnością. Producenci aut często ripostują zdjęcia fanów marki przedstawiające zabytkowe lub wyjątkowe model marki.
  9. Wysyłaj DM (direct messages) – to sposób na zbudowanie bliskich więzi z fanami. Dając fanom do zrozumienia, że ci na nich zależy, zmniejszasz prawdopodobieństwo, że zrezygnują oni z obserwowania profilu. Kto by się na to zdecydował, po otrzymaniu prywatnej wiadomości od globalnego koncernu.
  10. Wykorzystaj influencerów – dzięki współpracy z osobami szanowanymi w środowisku (a nie tylko znanymi), masz szansę zwiększyć zasięg i pozyskać nowe grono followersów.
  11. Nie kupuj followersów – duża liczba anonimowych obserwatorów może skutecznie odstraszać od firmy prawdziwych fanów. Ma także niekorzystny wpływ na wizerunek marki. Nie idź na skróty, tylko sam zatroszcz się o followersów.

Podsumowanie

Klucz do sukcesu na Instagramie to nie tylko wysokiej jakości poprawnie zoptymalizowane treści, ale także, a może przede wszystkim, sposób traktowania swoich fanów. Choć bardzo często się wskazuje, że użytkownicy Instagrama to ogromna baza potencjalnych klientów, to jednak jeśli chcemy się powiększyć grupę followersów, to nie można ich traktować ich tylko, jako odbiorców komunikatów reklamowych. Tutaj konieczna jest ogólna zasada obowiązująca praktycznie w każdym miejscu i środowisku – szacunek.