Post

SEO i UX – klucz do dobrej ekspozycji strony w wyszukiwarce

Dzisiaj działania z zakresu SEO, to za mało, aby skutecznie zaistnieć w wyszukiwarce i liczyć na regularny przypływ nowych klientów. Wraz z wprowadzeniem Core Web Vitals doświadczenie użytkownika stało się równie ważnym czynnikiem rankingowym, jak wartościowe treści czy linki zwrotne. SEO i UX należy traktować komplementarnie. Kto myśli o dobrej widoczności w wyszukiwarce swojej firmy, powinien równolegle do optymalizacji strony zrobić wszystko, aby użytkownicy do treści mogli łatwo i szybko dotrzeć.

Doświadczenie użytkownika

Wprowadzenie czynników rankingowych związanych z szybkością ładowania i reakcji strony czy stabilnością działania było nieuchronne. Inżynierowie Google już dawno dostrzegli, zresztą także użytkownicy, że w sieci jest wiele ciekawych witryny, które są niefunkcjonalne.  Wolno ładująca się strona, niemrawo reagująca na polecenia odwiedzających czy mało stabilna w działaniu witryna są w stanie skutecznie popsuć radość przeglądania, nawet gdy będą na niej opublikowane naprawdę ciekawe teksty. Doświadczenie użytkownika zaczyna odgrywać ważną rolę, dlatego należy zrobić wszystko, aby było jak najlepsze. Jeśli do niedawna wskazywano, że treści powinny być zorientowane na użytkownika, tak teraz można powiedzieć o całej witrynie. Google, wprowadzając czynniki rankingowe zorientowane na użytkownika, po raz kolejny chce zwrócić uwagę, że tworząc stronę, trzeba myśleć o przyszłym użytkowniku, a nie o wyszukiwarce. Ta, jeśli strona będzie wartościowa w każdym aspekcie, to zaprezentuje ją dobrze użytkownikom (tzn. na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania na zapytania związane z konkretnym tematem). Do niedawna, na zaufanie firmy z Mountain View nie mogły liczyć strony źle widoczne na urządzeniach mobilnych czy charakteryzujące się dużą liczbą odrzuceń. Dzisiaj przychylność Google będzie także trudno uzyskać stronom, które UX traktują zbyt wąsko lub całkiem pomijają ten aspekt optymalizacji.

Core Web Vital – o czym pamiętać

Core Web Vitals to zespół wskaźników, które mają określać jakość działania strony. Każdy z nich dotyczy innego aspektu funkcjonalności strony:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – wydajność ładowania treści, czyli czas, jaki potrzebny jest do załadowania największego jednego fragmentu treści (optymalny czas nie powinien przekraczać 2,5 sekundy od momentu pobierania strony).
  • First Input Delay (FID) – czas gotowości działania pierwszego interaktywnego elementu strony (optymalny mniejszy niż 100 milisekund).
  • Cumulative Layot Shift (CLS) – określa stabilność strony WWW. Dobra widoczność to wynik mniejszy niż 0,01.

Firmy, które chcą spełnić najnowsze standardy w tym zakresie, muszą w pierwszej kolejności pomyśleć o modernizacji serwera. Jeśli to niemożliwe, trzeba poważnie rozważyć zmianę dostawcy usług hostingowych. Szybki serwer to nie tylko krótki czas ładowania strony, ale także brak pauz i przestojów w działaniu strony. Ponadto trzeba usunąć niepotrzebne skrypty oraz pozbyć się niepotrzebnych i nieestetycznych elementów graficznych strony. W ten sposób znacząco ułatwimy eksplorację strony użytkownikom.

Wartościowe treści + wydajna technologia – klucz do sukcesu

Ostatnie zmiany w algorytmie Google implikują holistyczne podejście do budowy i promocji witryny internetowej. Ponadto działania zarówno z zakresu SEO, jak i UX nie mogą się ograniczać tylko do najważniejszych elementów. Dzisiaj, przy tak silnej konkurencji w sieci, każdy szczegół odgrywa ważną rolę. Czasem jeden aspekt strony, mówiąc piłkarskim językiem, będzie robił różnicę i zadecyduje o zwycięstwie. W zakresie UX nie można się koncentrować tylko na technicznych aspektach użyteczności – Google Page Exeprience. Ograniczając się tylko do tego, trudno sprawić, aby doświadczenie użytkownika były pozytywne. UX to coś więcej niż wydajność i użyteczność. Podobnie jak w SEO, standardowa optymalizacja technicznych aspektów strony, zamiast publikacji wartościowych treści, to za mało, aby skutecznie pokonać konkurencję, która swoją strategię komunikacyjną oparła na content marketingu – najskuteczniejszym dzisiaj sposobie promocji w Internecie. Intuicyjna i szybko reagująca strona to tylko jeden wymiar UX. Drugi, znacznie trudniejszy do osiągnięcia, to użyteczne treści. Mają one być wartościowe, wiarygodne i przydatne dla użytkowników. Jeśli uda nam się spełnić oba kryteria, to można mieć pewność, że odwiedzający wyniosą pozytywne wrażenia z odwiedzin na naszej witrynie.

W kontekście Core Web Vital trzeba zachować zdrowy rozsądek, nie można usuwać wszystkich elementów poprawiających użyteczność strony tylko, dlatego, że mają niekorzystny wpływ na przykład na czas ładowania. Zawsze warto się zastanowić, czy nie lepiej je pozostawić, a jedynie je zoptymalizować pewne elementy graficzne (infografiki, video, teksty ze zdjęciami itp.), które ułatwiają przeglądanie witryny. Trzymając się dosłownie sugestii Google, trzeba by było zostawić na stronie tylko elementy funkcjonalne, a wszystkie dekoracyjne w duchu Bauhausu usunąć.

Podsumowanie

Kto dzisiaj myśli o wejściu na szczyt wyników wyszukiwania w Google na zapytania związane tematycznie z profilem działalności firmy, musi holistycznie podejść do optymalizacji strony. Nie ulega wątpliwości, że dziś w lepszy impakt marketingowy w Internecie można osiągnąć, łącząc działania z zakresu SEO i UX.