Content Marketing – jak zbudować skuteczną strategię?
W dobie przesytu i zmęczenia tradycyjnymi formatami reklamowymi content marketing to aktualnie najskuteczniejsza technika marketingowa w zakresie pozyskiwania nowych klientów i generowania przychodów. Zobacz, czym jest marketing treści, jakie korzyści oferuje i jak zbudować skuteczną strategię komunikacyjną.
Content marketing – co to jest?
Content marketing to sposób komunikowania się z potencjalnymi klientami przy pomocy wartościowych treści. Tworzone i publikowane w ramach tej strategii treści mających skłonić odbiorcę nie tylko do zainteresowania się marką, ale także do zakupu lub skorzystania z usług. Treści, niezależnie od formy, jeśli mają być skuteczne, muszą zaoferować odbiorcom pewną wartość dodaną (teoretyczną, praktyczną czy rozrywkową), mogą wprost nawiązywać do oferty firmy, lub być tylko elementem promocji pewnego stylu życia związanego z produktami lub usługami danej marki. Content marketing to pewnego rodzaju nowa filozofia komunikacyjna, która potrzeby informacyjne klientów traktuje priorytetowo. Powszechnie się wskazuje, że marki w niedalekiej perspektywie będą pełnić służebną rolę wobec klientów. Wydaje się, że przejście na nowy paradygmat komunikacyjny oparty o wartościowe treści jest pierwszym krokiem na tej drodze. Trzeba także pamiętać, że celem content marketingu jest budowanie długotrwałych relacji z klientem, a nie tylko skłonienie go do jednorazowego zakupu.
Content marketing – korzyści
Marketing treści to aktualnie, przynajmniej z dwóch powodów, najskuteczniejszy sposób na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów w Internecie. Po pierwsze, tradycyjne formaty reklamowe (banery, reklamy typu pop-up itp.) utraciły siłę oddziaływania. Bardziej irytują odbiorców, niż wzbudzają zainteresowanie. Mało kto zwraca już na nie uwagę (tzw. ślepota banerowa). Po drugie, na skutek coraz niższej jakości redakcyjnych treści, zarówno w serwisach branżowych, jak i portalach ogólnoinformacyjnych, użytkownicy coraz częściej ciekawych treści szukają na firmowych blogach czy witrynach korporacyjnych. Cieszą się zainteresowaniem nawet artykuły sponsorowane, o ile są dobrej jakości. Fakt, że pochodzą od firm i zostały napisane w konkretnym celu, nie umniejsza ich wiarygodności. Marka, która zaimplementuje tę strategię marketingową, może liczyć na szereg korzyści:
- Większa sprzedaż - przy pomocy wartościowych treści można szybciej i skuteczniej zachęcić nowych klientów do zakupu, niż przy pomocy tradycyjnych formatów.
- Większy ruch na stronie – łatwiej przyciągnąć internautów do firmowej strony przy pomocy linków zamieszczonych w ciekawych artykułach i analizach, niż w standardowych formatach reklamowych.
- Rozpoznawalność marki – wartościowe treści to najlepszy sposób, aby marka stała się znana nie tylko w wąskim gronie specjalistów.
- Pożądany wizerunek marki – marketing treści to skuteczny sposób na wykreowanie pożądanego wizerunku marki, np. eksperta w danej branży (klienci częściej sięgają po produktu marek, które specjalizują się w danej dziedzinie i są najbardziej innowacyjne w tym obszarze.
- Zaufanie do marki – dzieląc się regularnie wiedzą ze swoimi klientami, marki zyskują ich zaufanie, mogą liczyć także na większą lojalność.
- Dobra widoczność w wyszukiwarce – wartościowe treści to obecnie najważniejszy czynnik rankingowy Google. Witryny zawierające ciekawe i oryginalne treści mogą liczyć na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania na frazy związane z profilem działalności firmy.
Content marketing – 5 elementów skutecznej strategii
Wartościowe treści to fundament marketingu online. Jednak firma, która chce z ich pomocą zrealizować założone cele, nie może ich sporadycznie tworzyć i chaotycznie publikować w sieci. Sine qua non powodzenia w tym zakresie to wysokiej jakości treści, dopasowane do charakteru grupy docelowej. Bez optymalnej strategii produkcji, publikacji i promocji treści trudno myśleć o sukcesie marketingowym. Skuteczna strategia content marketingowa powinna uwzględniać takie elementy, jak:
- Charakter grupy docelowej – kluczowym warunkiem stworzenia dobrej strategii jest poznanie potrzeb informacyjnych grupy docelowej. Odpowiedzi na pytanie, czego oczekują odbiorcy, najlepiej poszukać bezpośrednio wśród klientów (np. w social media). To od nich dowiesz się, jakich formatów poszukują, na jakie pytanie poszukują odpowiedzi oraz z jakich źródeł informacji w sieci korzystają.
- Najważniejsze tematy i słowa kluczowe – dzięki poznaniu zainteresowań odbiorców, można opracować listę najważniejszych tematów i słów kluczowych, istotnych z punktu widzenia profilu działalności i popularności.
- Formaty treści – wartościowe treści to nie tylko standardowe artykuły sponsorowane, paleta formatów w tym zakresie jest dużo większa. Najpopularniejsze to: teksty blogowe, infografiki, zdjęcia, filmy video i relacje na żywo, podcasty, e-booki). Kluczem do sukcesu jest odpowiednie dobranie formatów do oczekiwań odbiorców. To co usatysfakcjonuje czytelników bloga o nowych technologiach (artykuły eksperckie, analizy, porównania, wyczerpujące recenzje, newsy itp.), nie zadowoli pewnie entuzjastów aktywnego spędzania wolnego czasu i turystyki pieszej czy rowerowej. Ci zapewne będą oczekiwali więcej zdjęć i filmów oraz reportaży z ciekawych miejsc na świecie. Przyda się także garść praktycznych wskazówek.
- Plan publikacji – działania w zakresie content marketingu powinny być prowadzone według opracowanego wcześniej harmonogramu redakcyjnego, uwzględniającego nie tylko oczekiwania odbiorców, ale także nasze możliwości produkcyjne. Tak jak i w sporcie, tutaj liczy się pewna regularność. Zaplanuj dokładnie, jakie treści publikować w konkretnych kanałach i z jaką częstotliwością.
- Promocja treści – nawet najlepsze treści bez odpowiedniej promocji mogą przejść niezauważone przez odbiorców. Jeśli zamieściłeś nowy wpis na blogu, to poinformuj o tym w social media na swoim profilu. Warto jednak skoncentrować się na serwisach najbardziej popularnych wśród grupy docelowej.
Podsumowanie
Content marketing to sposób, który sprawdzi się nie tylko w przypadku globalnych koncernów, ale także małych rodzinnych firm. Wystarczy kilka artykułów sponsorowanych w serwisach branżowych, aby skutecznie zainteresować swoją ofertą potencjalnych klientów.