Post

Webinar – sposób, nie tylko na szkolenie w Internecie

W ostatnim czasie firmy w Internecie w ramach komunikacji marketingowej, poza promocją produktów i usług, starają się także edukować swoich klientów. W tym zakresie jednym z najskuteczniejszych narzędzi jest webinar. Czym jest webinar i jakie korzyści oferuje – na te i inne pytanie z tym związane staramy się odpowiedzieć w tekście.

Wyedukowany klinet

Naturalną koleją rzeczy jest, że człowiek po zaspokojeniu swoich podstawowych potrzeb (potrzeb fizjologicznych, bezpieczeństwa, akceptacji) pragnie się rozwijać. Obecnie potrzebę samorealizacji przejawia duża część społeczeństwa, a to z uwagi na fakt, że poziom rozwoju gospodarczego pozwala na realizację podstawowych potrzeb. Mimo niewielkiego spadku w ostatnich latach poziom solaryzacji nadal utrzymuje się w Polsce na dość wysokim poziomie. Coraz więcej ludzi uczy się języków obcych, uczestniczy w różnego rodzaju kursach i szkoleniach. Osób podnoszących poziom swojej wiedzy, niezależnie od motywacji (dobrowolnie czy z konieczności) jest coraz więcej. Ten trend edukacyjny zaczynają dostrzegać także firmy i starają się dzielić swoją wiedzą, edukować klientów – bardzo często w Internecie, który oferuje w tym zakresie ogromne możliwości. W ten sposób mogą dotrzeć bezpośrednio do swoich odbiorców, niejako ich wyedukować. A jak wiadomo, klient wyposażony w wiedzę, klient świadomy swych wyborów zakupowych to najlepszy klient.

Webinar – co to jest?

E – learning w ostatnim czasie zaczyna odgrywać kluczową rolę w edukacji. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w tym zakresie jest webinar. Termin ten pochodzi od połączenia dwóch angielskich słów: web – czyli sieć oraz seminar – po prostu seminarium. Webinar w wolnym tłumaczeniu to po prostu wykład prowadzony za pomocą Internetu. Najczęściej wykorzystywana jest tutaj technologia webcast, umożliwiająca transmisję na żywo, bezpośrednio do odbiorców. Wykładowca i słuchacze widzą się wzajemnie, mimo że czasem są od siebie oddaleni tysiące kilometrów. Czasem, z przyczyn technicznych, może być też tak, że słuchacze będą tylko słyszeć prelegenta, ale jednak najskuteczniejsza jest pierwsza opcja. Nierzadko uczestnicy webinaru otrzymują także różnego rodzaju pliki lub dostęp do nich (materiały źródłowe, ćwiczenia, bibliografie), które są elementem wykładu lub służą do zobrazowania omawianych przypadków. Regułą jest także, że uczestnicy po zakończeniu wykładu otrzymują dostęp do jego pełnej wersji i mogą do niego wrócić w dowolnym momencie.

Webinar - forma kształtowania wizerunku

Firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że w dobie ujednolicenia większości produktów i usług, sama ich promocja w sieci to za mało, aby odnieść sukces biznesowy i zyskać przewagę nad rywalami. Firma musi się wyróżniać na tle konkurencji, w świadomości konsumentów jawić się, jako specjalista w danej dziedzinie, który stosuje ekologiczne technologie w produkcji. Pozytywny wizerunek to obecnie rzecz bardzo istotna, dlatego firmy powinny w celu jego kreowania wykorzystywać wszystkie dostępne narzędzia. Bardzo skutecznym w tym zakresie jest także webinar, bo nie można zapominać, że poza funkcją edukacyjną, to idealny sposób na wykreowanie pożądanego obrazu eksperta lub jego wzmocnienie. Przedsiębiorcy poprzez regularne prowadzenie webinarów w Internecie mogą pokazać, że znają się na rzeczy, a produkcją konkretnego produktu nie zajęli się z przypadku – mają pasję wyniesioną jeszcze z dzieciństwa i stosowane wykształcenie. Zresztą dzielenie się wiedzą, jest zawsze pozytywnie odbierane przez społeczność internetową (nie tylko przez uczestników webinaru, ale także wszystkich tych, do których informacja o webinarze dotarła), to znaczy, że firma nie tylko, że nie ma nic do ukrycia, ale także, że chce dzielić się swoim doświadczeniem z klientami.

Webinary to skuteczne narzędzie, ponieważ internauci zmęczeni nieco „suchymi” tekstami pisanymi specyficzną marketingową nowomową, poszukują wysokiej jakości eksperckich treści prezentowanych żywym i zrozumiałym językiem. A co najważniejsze webinary umożliwiają interakcję widzów, niezależnie od lokalizacji z prowadzącym, który może odpowiadać na pytania, rozszerzać pewne wątki, które budzą największe zainteresowanie. Dla urozmaicenia i zwiększenia atrakcyjności, wykładowca może także korzystać z pomocy multimedialnych. Webinar, poza możliwością kreowania pożądanego wizerunku firmy, to doskonałe narzędzie w procesie budowy sieci kontaktów, pozyskiwania leadów, utrzymywania stałego kontaktu z odbiorcami czy wzmocnienia więzi pomiędzy marką a klientami.

Webinar – jak osiągnąć sukces?

Skuteczność webinaru zależy od wielu czynników, warto o tym pamiętać przed przystąpieniem do realizacji tego przedsięwzięcia. Najważniejsze to:

  • dobór tematu - musi on być na tyle atrakcyjny i intrygujący, aby wywołać zaciekawienie i przyciągnąć uwagę.
  • miejsce i czas wykładu - to kluczowy warunek, najlepiej, kiedy nasz webinar odbędzie się w czasie najbardziej odpowiadającym naszej grupie docelowej.
  • promocja -  informacja o wykładzie powinna dotrzeć do jak największej grupy internautów,  inaczej prelegent będzie mówił do „pustej sali”.
  • utrzymanie zaangażowania słuchaczy - to kluczowy czynnik decydujący o powodzeniu całego przedsięwzięcia, tutaj znaczenie ma nie tylko czas trwania wykładu, ale także forma jego prowadzenia. Talent oratorski, przygotowanie i doświadczenie prelegenta będą tutaj kluczowe.

Rodzaje webinarów

  • Webinary edukacyjne – wykład online to obecnie jeden z najlepszych sposobów przekazania wiedzy zdobytej w ciągu wielu lat działalności na rynku swoim klientom.
  • Webinary produktowe – huczna impreza czy efektowana kampania to nie jedyne skuteczne sposobna prezentację nowego produktu. W tym zakresie skutecznym narzędziem, szczególnie w branży nowych technologii, jest właśnie webinar. Forma wykładu idealnie sprawdzi się przy produktach, w których parametry techniczne a nie emocje odgrywają kluczową rolę.
  • Webinary szkoleniowe dla pracowników – to idealny sposób na szkolenie pracowników zdalnych (np. nauka obsługo nowej aplikacji)
  • Generowanie leadów i budowa bazy adresowej – uczestnicy webinarów to najczęściej ludzie zainteresowani ponadprzeciętnie danym tematem, dlatego ich dane teleadresowe są bardzo cenne dla firmy. Można je wykorzystać w kampanii marketingowej.
  • Utrzymanie relacji z klientami – prowadzenie webinarów to nie tylko sposób na zdobycie nowych klientów, ale także utrzymanie dobrych relacji z obecnymi. W tym aspekcie niemal osobisty kontakt to rzecz bardzo cenna. Nierzadko firmy organizują ekskluzywne webinary dla klientów, podczas których prezentują limitowane produkty lub specjalne linie.

Podsumowanie

Webinar to skuteczny sposób nie tylko na szkolenie online, ale także wykreowanie wizerunku firmy, jako specjalisty w danej dziedzinie. Szkolenie w sieci, mające charakter wykładu akademickiego sprawdzi się nie tylko w dziedzinie nowych technologii. To narzędzie uniwersalne, dla wszystkich firm, które chcą edukować swoich klientów, tak, aby podejmowali świadome decyzje (czytaj: wybierali produkty tylko naszej firmy).