Post

SEO: Jak zoptymalizować stronę, aby poprawić jej widoczność w wyszukiwarce?

Jeśli chcesz, aby Twoją stronę w sieci odnalazło jak najwięcej potencjalnych klientów, to musisz ją dostosować do wytycznych wyszukiwarek internetowych. To sine qua non dobrej widoczności witryny w wynikach wyszukiwania na frazy związane z profilem działalności, a co za tym i idzie, regularnego dopływu nowych klientów. Zobacz, czym jest optymalizacja i jakie elementy strony należy zoptymalizować, aby odnieść biznesowy sukces.

Optymalizacja – co to jest?

Dobrze zaprojektowana i funkcjonalna strona sklepu oraz wysokiej jakości towary w atrakcyjnej cenie to za mało, aby myśleć o sukcesie biznesowym w obszarze e-commerce. Do tego konieczna jest dobra widoczność sklepu w wyszukiwarce internetowej na frazy związane z asortymentem. Tę może nam zapewnić tylko optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek. Optymalizacja to proces tworzenia najlepszego rozwiązania (produktu) z punktu widzenia określonego kryterium jakości. W odniesieniu do stron internetowych mówimy o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Optymalizacja witryny internetowej to szereg działań mających na celu poprawienie jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Z punktu widzenia wzrostu sprzedaży i regularnego dopływu nowych klientów najlepiej, jeśli strona będzie regularnie obecna w TOP3. Jeden z trzech pierwszych wyników wybiera prawie 90% użytkowników, na dalsze miejsca spogląda tylko nieliczna grupa.

Elementy optymalizacji

Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek to nie tylko umieszczenie słów kluczowych i wyrażeń związanych z profilem działalności w treściach, to znacznie bardziej złożone i skomplikowane przedsięwzięcie. Wyszukiwarka Google przy ustalaniu miejsca witryny w wynikach wyszukiwania na poszczególne zapytania bierze pod uwagę ponad 200 czynników związanych z różnymi elementami strony. Oczywiście nie wszystkie mają jednakową moc, dlatego w procesie optymalizacji warto skupić się na tych najważniejszych:

  1. Treści – marne treści, nawet jeśli będą „naszpikowane” słowa kluczowymi, nie sprawią, że strona od razu poszybuje w rankingach.  Kluczem do sukcesu jest tutaj jakość. Oryginalne i wartościowe treści (zapewniające pewną wartość dodaną użytkownikom) to najlepszy sposób, aby przekonać do siebie nie tylko klientów, ale także wyszukiwarkę. Zarówno przy tworzeniu, jak i optymalizacji treści, warto trzymać się wprowadzonej w 2018 roku zasadzie EAT (Expertise – najlepiej, gdy autorami tekstów na stronie są eksperci w danej dziedzinie, dlatego warto podkreślić ich kwalifikacje; Authoritativeness – strona ma być autorytetem w Twojej branży; Trustworthiness – przekonaj użytkowników (i algorytm), że strona jest godna zaufania. Zasada EAT szczególnie ważna jest w przypadku stron z kategorii YMYL („Your Money or Your Life”). Google uznało, że w przypadku stron mających wpływ na nasze zdrowie i pieniądze poprzeczka w zakresie jakości treści powinna być postawiona najwyżej. Nieprawdziwe informacje w tych obszarach mogą mieć negatywne konsekwencje dla naszego życia. Jeśli zaś chodzi o formalną stronę treści, to najlepiej, jeśli to będą pewne bloki treści o długości 3000 – 5000 znaków. Artykuły powinny być podzielone na mniejsze fragmenty, a każdy istotny akapit powinien mieć swój nagłówek.
  2. Słowa kluczowe – i choć Google potrafi coraz lepiej nie tylko odczytywać intencje użytkowników, ale także rozumieć znaczenie słów, zdań oraz fraz w odniesieniu do kontekstu to, aby ułatwić wyszukiwarce prawidłowe przyporządkowanie strony do konkretnego zapytania, warto w tekście zawrzeć słowa kluczowe. Frazy muszą być zarówno charakterystyczne dla naszej branży (odzwierciedlać cechy produktu), jak i zwyczajów klientów (najczęściej wykorzystywane przez użytkowników przy poszukiwaniu produktów z danej dziedziny. W procesie optymalizacji strony, w zakresie wstawiania słów kluczowych warto trzymać się poniższych zasad:
  3. jedno główne słowo kluczowe na stronę i kilka z nim powiązanych semantyczne,
  4. jeśli to możliwe, to warto zamieścić główne słowo kluczowe w adresie URL,
  5. wstaw słowo kluczowe w opisie strony, w znaczniku tytuł strony oraz nagłówku głównym H1,
  6. słowa kluczowe warto zawrzeć także w podtytułach i listach,
  7. umieść słowa kluczowe w opisach obrazów.
  8. Linki zwrotne – to niezmiennie od lat jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google, tylko tyle, że teraz bardziej niż ilość liczy się jakość profilu linków dochodzących do naszej strony. Wyszukiwarka odnośniki do naszej strony traktuje, jako rekomendacje dla witryny. Jeśli inne strony docenią Twoją witrynę, to na pewno Google doceni ten fakt i wyświetli ją wyżej w rankingu wyszukiwania. Najlepiej dla pozycji strony w wynikach, jeśli linki będą pochodziły z uznanych i cenionych w sieci serwisów. Istotne jest także dla jakości profilu linków zwrotnych, aby linkujące strony były tematycznie związane z profilem naszej działalności. Pozyskanie linków zwrotnych to jeden z kluczowych elementów procesu optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Odnośniki do naszej witryny najlepiej zdobyć przy pomocy wartościowych i angażujących treści. To one są najlepszym sposobem na zachęcenie innych serwisów mono tematycznych do umieszczenia na swoich łamach linków zwrotnych do pozycjonowanej strony. Idealnym narzędziem w tym zakresie są artykuły sponsorowane. Dzięki nim można nie tylko wzmocnić profil linków, ale także zwiększyć rozpoznawalności marki i skutecznie zachęcić potencjalnych klientów do zakupu.
  9. Mapa witryny – aby strona została dobrze zindeksowana, roboty wyszukiwarki muszą mieć dostęp do całej jej zawartości. Jeśli boty nie dotrą do większości podstron, to nie pojawią się one w indeksie stron, a co za tym i idzie, nigdy nie zostaną sklasyfikowane w rankingu wyszukiwania. Mapa witryny XML to lista podstron stworzona dla robotów wyszukiwarek. Dostarcza wyszukiwarce informacji, które strony naszej witryny mają być indeksowane, oraz określa ich hierarchię, priorytet zawartości i częstotliwość aktualizacji. Upewnij się, czy struktura witryny umożliwia botom dostęp do każdej strony, czy mogą one płynnie przechodzić z jednej do drugiej. Strony, których nie chcemy, aby zostały zindeksowane, można wykluczyć z tej operacji.
  10. Bezpieczeństwo – trudno myśleć zarówno o wysokiej pozycji w wynikach, jak i o wysokim wskaźniku konwersji, kiedy użytkownicy nie czują się pewnie podczas pobytu na stronie. Im większe zaufanie, tym większa sprzedaż. Klienci lubią kupować na stronach zaufanych sprzedawców, chętnie też do nich wracają i polecają znajomym. Wyeliminuj niebezpieczne elementy na stronie, upewnij się, że witryna używa szyfrowania HTTPS. Zadbaj o certyfikaty SSL, odpowiadające za zaufane i bezpieczne połączenie między serwisem a urządzeniami klientów.
  11. Użyteczność – przez długi czas pomijany element strony w kontekście SEO. Teraz na skutek aktualizacji algorytmu z maja 2021 roku pod nazwą Page Experience, ten aspekt wymaga od specjalistów nieco większego zainteresowania. Google uznało, że na nic wartościowe treści, jeśli użytkownik nie będzie mógł do nich szybko dotrzeć, a samo poruszanie się po witrynie będzie jednym wielkim utrapieniem. Poziom użyteczności będą określały trzy czynniki:

- LCP (Largest Contentful Paint) - czas, jaki upływa od rozpoczęcia ładowania strony do wyświetlenia na niej największego elementu,

- FID (First Input Delay) - czas, jaki upływa od pierwszej interakcji użytkownika ze stroną (np. kliknięcia przycisku) do zareagowania na tę czynność przez przeglądarkę,

- CLS (Cumulative Layout Shift) - sumaryczna miara niespodziewanych przesunięć elementów strony.

Na podstawie tych wskaźników Google będzie oceniało UX strony internetowej. Każdy z tych czynników będzie dotyczył innego aspektu strony: ładowania, interaktywności i stabilności wizualnej wraz z zakresami wartości (dobry, wymagający optymalizacji oraz słabej jakości). Już nie tylko szybkość ładowania witryny będzie istotna dla jej pozycji w rankingu, ale także inne elementy odpowiedzialne za wydajność strony i komfort użytkowników. Trzeb także pamiętać, że zadowolenie użytkownika jest wypadkową wielu czynników, jego źródłem jest całość doświadczeń ze stroną. Należy unikać zbyt dużej ilości elementów ładowanych za pomocą JavaScript i CCS, niezoptymalizowanych obrazów na stronie (o dużej rozdzielczości lub niepoprawnym formacie), a także gifów czy filmików wyświetlanych w tle.

  1. Zaangażowanie – to bardzo istotny element w aspekcie dobrej widoczności strony w rankingach wyszukiwania. Publikowane treści na stronie, poza wysoką jakością, muszą angażować użytkowników. Na nic ciekawe artykuły, jeśli czytelnicy nie będą chcieli ich czytać, a nawet pzreglądać. Google przy pomocy narzędzia RankBrain monitoruje poziom zaangażowania użytkowników w witrynę, to znaczy ocenia współczynnik klikalności, czas przebywania użytkownika na stronie oraz wskaźnik odrzuceń. Ten ostatni czynnik ma największy wpływ na rankingi.

Podsumowanie

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek ma kluczowe znaczenie w obszarze e-commerce. Dobra widoczność strony w wynikach wyszukiwania ma równie ogromny wpływ na poziom sprzedaży, jak dobra lokalizacja tradycyjnego sklepu. Wynajmując lokal handlowy przy ruchliwej i prestiżowej ulicy w mieście, możemy liczyć, że do naszego sklepu trafi więcej potencjalnych klientów. Nie inaczej jest w sieci, im wyższa pozycja w rankingu, tym większy ruch, a także realna nadzieja na większą sprzedaż. Nie należy także zapominać, że optymalizacja to proces, a nie jednorazowa operacja. Wytyczne wyszukiwarek zmieniają się nieustannie, dlatego konieczne jest ciągłe dostosowywanie stron do aktualnie obowiązujących zasad.