Landing Page
Landing page to coraz częściej wykorzystywane narzędzie w kampaniach reklamowych. Zobacz, co to jest landing page, jakie cele z jej pomocą można zrealizować i jak zaprojektować skuteczną stronę lądowania.
Landing page
Strona docelowa, czy inaczej mówiąc strona lądowania, to specjalna witryna internetowa, na którą kierowani są użytkownicy podczas aktualnie prowadzonej kampanii reklamowej, z nadzieją, że podejmą oni akcją pożądaną przez firmę (dokonają zakupu, dokonają subskrypcji Newslettera itp.). Cel strony docelowej jest każdorazowo określany przez reklamodawcę. Strona docelowa może mieć charakter tymczasowy, być stworzona na potrzeby okolicznościowej kampanii reklamowej i tylko w niej wykorzystywana, lub stały, być wykorzystywana w procesie pozycjonowania firmowej witryny na konkretne frazy. Strona docelowa może być samodzielną witryną internetową lub tzw. mikrostroną będącą elementem większego serwisu. Bardzo popularną opcją jest także strona typu one-page. Niezależnie od celu landing page, strona powinna być tak skonstruowana, aby użytkownik oczekiwaną przez firmę akcję, mógł wykonać na tej jednej stronie od A do Z, bez konieczności szukania dodatkowych informacji w całym serwisie. To informacje zawarte na stronie lądowania mają go skłonić na przykład do zakupu lokaty lub zapisania się do listy mailingowej.
Lądowisko dla klientów
Landing Page to strona, na której mają lądować potencjalni klienci zwabieni zarzuconą przynętą w sieci. Może ona mieć formę reklamy display, newslettera, linka sponsorowanego w wyszukiwarce, linka reklamowego, kodu QR czy postu w mediach społecznościowych. W praktyce wygląda to tak, że po kliknięciu reklamy zostajemy przekierowani na stroną lądowania. Pod względem treści i estetyki, landing page jest rozszerzeniem reklamy – przynęty. W odróżnieniu od firmowej witryny, której zadania są znacznie szersze od strony lądowania, ta ostatnia ma w większości przypadków jeden ściśle określony cel. Najczęściej jest to zwiększenie sprzedaży konkretnego produktu poprzez nakłonienie użytkownika do odwiedzenia strony głównej i dokonanie zakupu (strony typu Click Through) lub pozyskanie wartościowych leadów, czyli wizytówek osób wstępnie zainteresowanych zakupem (Lead Generation). Im większa liczba leadów, tym lepszy efekt sprzedażowy. Zgromadzone w ten sposób dane przekazywane są do działu sprzedaży, który próbował będzie je w toku dalszej działalności przekuć na właściwe konwersje. Zbieranie leadów to popularny sposób na zoptymalizowanie kosztów funkcjonowania specjalistów od sprzedaży. Konsultanci, zamiast wydzwaniać w ciemno, mogą się skupić na osobach, które już wcześniej wyraziły zainteresowanie zakupu konkretnego produktu poprzez pozostawienie swojego numeru telefonu i wyrażenie zgody na kontakt i przedstawienie oferty.
Landig page- jak zaprojektować?
Strony lądowania stały się nieodłącznym elementem niemal każdej kampanii reklamowej prowadzonej w sieci. Firmy zdają sobie sprawę, że złowienie klienta w tej przestrzeni jest coraz trudniejsze, i dlatego wykorzystują w tym celu wszystkie dostępne narzędzia, także strony lądowania. Jednak, aby tego rodzaju strona była skuteczna, musi zawierać:
- zachęcający nagłówek
- atrakcyjną formę graficzną
- wyczerpujące opisy
- wypunktowane korzyści dla klienta
- dane kontaktowe.
Przy projektowaniu strony lądowania warto trzymać się kilku zasad:
- Treść powinna być rozwinięciem reklamy – przynęty.
- Zawartość powinna ograniczać się tylko do niezbędnych informacji i elementów. Uwaga użytkownika powinna być skoncentrowana na pożądanej przez firmę akcji.
- Atrakcyjna stylistyka dostosowana do celu i grupy docelowej.
- Brak linków umożliwiających opuszczenie strony bez wykonania pożądanej akcji.
- Responsive Web Design – strona powinna być wykonana w tej technologii, dzięki temu będzie dobrze widoczna na wszystkich urządzeniach, także mobilnych.
Przed przystąpieniem do projektowania strony, firma musi sobie odpowiedzieć na kilka pytań:
- Co stanowi naszą ofertę?
- Co chcemy osiągnąć?
- Jaki jest cel kampanii reklamowej?
Jeśli już skonkretyzujemy nasze oczekiwania, to wtedy można wziąć się za jej tworzenie. Najważniejsze elementy strony lądowania:
- Brak nawigacji – w tym wypadku to nie błąd, to świadomy zabieg mający ułatwić wykonanie akcji użytkownikowi.
- Nagłówek – najlepsza opcja, to kiedy nagłówek jest rozwinięciem komunikatu reklamowego – przynęty.
- CTA (Call to Action) – centralnym punktem powinien być przycisk – „wezwanie do działania”. Musi on być widoczny i odróżniać się od pozostałych elementów graficznych. Wezwanie powinno być jasne i nie nachalne, aczkolwiek stanowcze.
- Video – film to najlepszy sposób na zachęcenie do skorzystania z oferty.
- Wprowadzenie – informacja o ofercie (cechy, parametry).
- Korzyści – wypunktowane najważniejsze atuty oferty.
- Opinie i komentarze – obecnie rekomendacje stanowią jeden z ważniejszych czynników branych pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
- Formularz kontaktowy – im mniej danych będzie zawierał formularz, tym większa szansa na wypełnienie go przez liczne grono użytkowników.
- Ochrona danych osobowych.- informacja o bezpieczeństwie danych.
- Social media – ikony social media ułatwiające wejście na profile firmowe.
Podsumowanie
Landing page to skuteczne narzędzie wykorzystywane przez marki coraz częściej nie tylko w okolicznościowych kampaniach reklamowych, ale także w bieżącej komunikacji z klientami. Strony lądowania stanowią element sieci, którą marki zarzucają na klienta w Internecie. Im sieć szczelniejsza, tym liczba złowionych klientów większa.