Instagram w małym biznesie – jak odnieść sukces?
Wbrew powszechnej opinii, Instagram to doskonały kanał komunikacji marketingowej w small businessie. Skuteczna strategia reklamowa jest w stanie przyczynić się nie tylko zwiększenia rozpoznawalności marki, ale także wzrostu sprzedaży. Poniżej prezentujemy kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym zwiększysz sprzedaż.
Kultowa platforma społecznościowa
Instagram już dawno stał się emblematem mediów społecznoóściowych. To obecnie jedno z najpopularniejszych miejsc w sieci, 65 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Ich przekrój, co do płci, wieku, wykształcenia, zamieszkania i zamożności jest bardzo zróżnicowany. Chyba żaden inny serwis nie nadaje się do prowadzenia działań stricte promocyjnych, tak, jak Instagram. Dzisiaj to bardziej platforma marketingowa niż serwis społecznościowy umożliwiający publikację zdjęć. Instagram kreuje trendy konsumpcyjne i ma ogromny wpływ na zwyczaje zakupowe ludzi na całym świecie. Coraz częściej zaczynają wykorzystywać potencjał sprzedażowy Instagrama także małe, lokalne firmy. Dzięki skutecznej strategii, przy zaangażowaniu całkiem niewielkich środków, przedsiębiorcy mogą nie tylko poprawić rozpoznawalność swojej marki w społeczności lokalnej, ale także zwiększyć sprzedaż.
Instagram w small business
Serwis oferuje przedsiębiorcom szerokie możliwości promocji, nie tylko własnej marki, ale także oferowanych produktów i usług. Przy stosunkowo przemyślanej strategii można skutecznie dotrzeć do społeczności lokalnej. W tym celu warto trzymać się sprawdzonych sposobów.
- Emotikony – pozytywne emocje w komunikacji z klientami to klucz do sukcesu. Parafrazując słynne powiedzenie odnoszące się do przewagi obrazów nad słowami, można powiedzieć, że jeden emotikon jest wart więcej niż tysiąc słów. Emotikony to najlepszy sposób na zaangażowanie odbiorców, skrócenie dystansu pomiędzy firmą a klientami i wciągnięcie ich do interakcji Są w stanie nadać dialogowi nieco osobistego charakteru, pozwalają przełamać oficjalną marketingową sztampę. Firma może wybrać pewien zestaw symboli przedstawiających różne emocje i używać ich zamiennie lub razem przy różnych okazjach.
- Oryginalny content – jeśli chcesz zostać zauważony na Instagramie, to Twoje posty muszą się wyróżniać. Unikalna punkt widzenia, tego zazwyczaj szukają użytkownicy serwisu. Niestety prowadzenie profilu, który będzie przyciągał uwagę, wymaga bardziej wysiłku i kreatywności, niż środków. Dzielenie się z użytkownikami swoimi emocjami, to za mało, aby zyskać regularnych followersów. To może się udać, jeśli zaprezentujesz im treści oferujące pewną wartość, niezależnie czy będzie to wartość teoretyczna, praktyczna czy rozrywkowa. Twórz treści przyciągające uwagę, których użytkownicy szybko nie zapomną. Im dłużej pozostaną w ich pamięci, tym dłużej będą pamiętać o Twojej marce.
- Hashtagi – są solą Instagrama. W żadnym innym serwisie nie odgrywają tak znaczącej roli, jak na Insta. Marki najczęściej używają hashtagów własnych – oryginalnych (nierzadko będących hasłem reklamowym firmy, np. RedBull używa, jako hashtagu głównego swojego sloganu #dodaciskrzydel), ogólnych, okolicznościowych i czasowych (modnych przez pewien okres, później zapomnianych). Zanim jednak wykorzystamy w komunikacji z klientami określony hashtag, warto sprawdzić, jakie treści znajdziemy pod tym zwrotem. Nie chcemy przecież, aby naszą firmę ludzie zaczęli kojarzyć z miałkimi treściami, czasem nawet utworzonymi przez młodych ludzi dla tzw. beki. Najskuteczniejsze hashtagi to te składające się z ośmiu do dziesięciu znaków, które łatwo zapamiętać. Z ilością oznaczeń nie należy przesadzać, należy się ograniczyć dosłownie do kilku, najlepiej dwóch – trzech. W przypadku lokalnej firmy warto zawsze dodać hashtag z nazwą miejscowości lub okolicy świadczenia usług.
- Promocja profilu firmowego – aby poszerzyć zasięg oddziaływania, warto promować nasze konto Insta nie tylko w materiałach drukowanych, ale także innych miejscach w sieci (strona firmowa, profile w innych social media). W tym celu można także skorzystać z płatnych reklam na Facebooku czy Twitterze. Skutecznym sposobem jest także zaangażowanie do reklamy lokalnej gwiazdy socjometrycznej.
- Regularność publikacji – powtarzające się w ściśle określonych lub jednakowych odstępach czasu posty to klucz do sukcesu. Stały, regularny dopływ nowych treści ma pozytywny wpływ na samopoczucie użytkowników. Użytkownik chce mieć pewność, że co jakiś czas otrzyma coś nowego. Gdy firma po kilku tygodniach straci entuzjazm Instagrama, a tak się dzieje nierzadko, to użytkownicy w ramach porządku swojego konta, w efekcie rozczarowania mogą przestać ją obserwować. Jeśli już marka zdecydowała się wejść na Instagrama, to wartościowe treści musi publikować regularnie. To wymagające zadanie, każdy wie, że wysoki poziom postów trudno utrzymać w dłuższej perspektywie. Wydaje się, że lepiej czasem zrobić pauzę, niż prezentować banały. Te mogą tylko zirytować użytkowników, którzy jak pokazuje praktyka, po jednym niefortunnym poście są w stanie odwrócić się od marki.
- Atrakcyjny profil – zadbaj nie tylko o dobre zdjęcie profilowe, ale także opis. Fotka główna kanału powinna być interesująca i kusząca, tak, aby zachęcić do oglądania jak największą liczbę użytkowników. Trzeba także pamiętać, że Instagram dominuje na smartfonach, dlatego publikowane zdjęcia czy inne treści powinny być dobrze widoczne na urządzeniach mobilnych. Konieczne także jest dostosowanie charakteru postów do czasu publikacji, lżejsze treści lepiej wypuszczać w świat w godzinach porannych, trudniejsze i odważniejsze raczej po południu lub wieczorem. Oczywiście trzeba uwzględnić przyzwyczajenia grupy docelowej.
Podsumowanie
Instagram, wbrew temu, co się powszechnie sądzi, to nie jest tylko serwis life style, ale także biznesowy. Dzięki aktywnej obecności małe rodzinne firmy mogą nie tylko zwiększyć rozpoznawalność lokalnej marki, ale także pozyskać nowych klientów wśród najbliższej społeczności. Jak wskazują przedsiębiorcy, przy zaangażowaniu całkiem niewielkich środków, można osiągnąć bardzo zadowalające efekty sprzedażowy.